ساعت کار کتابخانه :
از شنبه تا 5شنبه - 7:30 صبح لغایت 13:30 بعد از ظهر
همینطور 13:30 بعدازظهر لغایت 19:30 عصر (بجز روزهای پنجشنبه)
مسئولیت هاي حرفه اي و حقوقي مطابق استاندارد بازنگري، تدوين و ابلاغ شده است
مسئولیت هاي حرفه اي و حقوقي:
بر اساس چارت سازماني مرکز آموزشی درمانی بیمارستان مصطفی خمینی ( ره )
مسئول( کتابخانه با ابلاغ معاونت آموزشي و پژوهشي مجتمع، تعیین مي گردند، شرح وظايف کارکنان
)کتابداران) توسط مسئول کتابخانه ابلاغ و عملکرد ايشان ارزيابي مي گردد.
مسئول کتابخانه داده های آماری مربوط به کلیه خدمات، فرايندها و وقايع حرفه ای کتابخانه را بصورت دوره
ای به واحد آمار مجتمع گزارش، و فرمهای پايش کتابخانه را تکمیل و به کتابخانه مرکزی دانشگاه ارسال مي
نمايد.
مسئولیت ها و فعالیت های کاری مديريت کتابخانه (کتابدار مسئول(:
- نظارت: نظارت بر فعالیتهای کتابداران بخشهای کتابخانه جهت اطلاع از نیازهای هر بخش
- پیگیری: پیگیری و نظارت بر نحوه اجرای برنامه های تعیین شده تا حصول نتايج
- مکاتبات: انجام کلیه مکاتبات و اقدام در جهت پیگری آنها
- بازنگری دستورالعمل ها: تدوين، بازنگری و اصلاح دستورالعملهای کاری و اولويت بندی ها
- آموزش به همکار: برگزاری دوره های آموزشي (آموزش به همکار و ارباب رجوع(
- ايجاد انگیزه جهت افزايش توانمندی های شغلي و حرفه ای: تشويق همکاران به شرکت در سمینارها،
همايش ها و کارگاه های آموزشي حوزه کتابداری و اطلاع رساني
- برگزاری جلسه: برگزاری جلسات دوره ای با حضور کارکنان و سرپرست کتابخانه جهت هم انديشي
در پیشبرد اهداف و رفع مسائل جاری کتابخانه
- گزارش دهي: ارائه گزارش و آمارهای دوره ای از هر بخش به سرپرست کتابخانه
شرح وظايف کتابداران(کارکنان کتابخانه): با توجه به تعداد کارکنان، جامعه استفاده کننده، خدمات و قسمت
های مختلف کتابخانه هر يک از کتابداران، همه يا تعدادی از وظايف ذيل را عهده دار هستند.
شرح وظايف کتابدار:
- فهرستنويسي منابع: انجام صحیح فهرستنويسي توصیفي، تحلیلي و رده بندی منابع
- استفاده از ابزارهای سازماندهي: کاربرد صحیح ابزارهای سازماندهي (سر عنوان های موضوعي،
رده بنديها ، فهرستهای مستند، قواعد فهرستنويسي و...(
- ورود اطلاعات: ورود اطلاعات کتابها و سي دی های خريداری شده در نرم افزار کتابخانه
- آماده سازی منابع: الصاق برچسب عطف و بارکد کتب
- ثبت منابع: ثبت کتب چاپي، سي دی ها و کتب الکترونیک در دفاتر مربوطه
- انتخاب و سفارش: همکاری در نیاز سنجي، انتخاب، سفارش و خريد منابع چاپي و الکترونیکي
- امانت: انجام کلیه امور مربوط به امانت، تمديد و بازگشت منابع با استفاده از نرم افزار امانت
- پیگیری: تهیه لیست کتب و اعضای دارای ديرکرد، بصورت دوره ای و پیگیری جهت بازگرداندن
کتب
- تهیه آمار: تهیه گزارش و آمار استفاده از بخش امانت و ارائه آن به مديريت کتابخانه
- تسويه حساب: رسیدگي به تسويه حساب مراجعین
- ثبت نام اعضا: بررسي، تکمیل و تايید فرمهای ثبت نام اعضای جديد.
- تهیه آمار: تکمیل فرمهای آمار سه ماهه کتابخانه و تهیه آمار ماهیانه استفاده از منابع
- خدمت مرجع الکترونیکي: جستجوی و بازيابي و ارسال متن کامل مقالات درخواستي اعضای
کتابخانه از منابع و پايگاههای الکترونیکي
- آموزش استفاده کنندگان: آموزش چگونگي استفاده از امکانات و خدمات کتابخانه، اعم از امکانانت
فیزيکي و الکترونیکي از طريق آموزش های انفرادی و برگزاری دوره های آموزشي
-کنترل تردد: کنترل تردد افراد در سالنهای مطالعه
- تکمیل سامانه ها: جستجو و بارگزاری متن کامل مقالات اعضای هیئت علمي دانشگاه در سامانه
Eprint
- همکاری در تکمیل پروفايلهای علمي اعضای هیئت علمي: پیگیری، آموزش و راهنمايي اعضای
هیئت علمي مجتمع جهت تکمیل پروفايلهای علمي ايشان و ارسال آدرس اينترنتي پروفايلهای ايجاد شده
برای "واحد علم سنجي" دانشگاه جهت درج در "سامانه علم سنجي اعضای هیئت علمي دانشگاههای علوم
پزشکي کشور"
شناسایی و تجزیه و تحلیل نیازهای کاربران کتابخانه
کتابخانه در بیانیه ای مکتوب گروه های مختلف کاربران و ذینفعان را شناسایی می کند. این بیانیه به کارکنان و کاربران کتابخانه ابلاغ شده و به طور منظم بررسی می شود. بنابراین هر گروه یا شخصی که بتواند بر دستاوردهای کتابخانه و خدمات اطلاع رسانی تأثیر بگذارد یا تحت تأثیر آن قرار بگیرد، به عنوان ذینفع محسوب می شود. در کتابخانه بیمارستان پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان، بیماران و خانواده آنها، دستیاران، دانشجویان و سایر کارکنان به عنوان کاربران بالقوه کتابخانه محسوب می شوند.
خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی برنامه راهبردی مکتوب دارد؛ که به طور منظم اطلاعات موردنیاز کاربران و ذینفعان را تشخیص، ارزیابی، تجزیه و تحلیل می کند، تا در نتیجه، منابع و خدمات مؤثری را متناسب با نیازهای آنان فراهم کند و کیفیت خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی توسعه پیدا کند.
روش هایی که برای تشخیص، ارزیابی، تجزیه و تحلیل نیازهای کاربران استفاده می شوند شامل موارد ذیل می باشند ولی محدود به این موارد نیستند:
الف- گروه های بحث؛
ب- بررسی ها یا نظرسنجی؛
پ- جمع آوری اطلاعات و تحلیل آماری؛
ت- بودجه؛
ث- برنامه های راهبردی سنوات گذشته؛
ج- مشورت با کارکنان ارشد و دیگر نمایندگان کاربران؛
چ- مستندات.